1- متنوع بخوریم!

متنوع و به اندازه خورده و به تناسب در ترکیب مواد غذایی با یکدیگر توجه کنیم.

2- در روز چندین بار غلات و به اندازه کافی سیب‌زمینی بخوریم!

نان، ماکارونی، برنج، غلات و سیب‌زمینی منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی و fiber هستند و در عین حال کم چربی می‌باشند.

3- در مورد سبزیجات و میوه، اصل پنج بار در روز را فراموش نکنیم!

مصرف پنج بار میوه و سبزیجات در روز ایده‌آل است. بهتر است که این محصولات تازه مصرف شده و یا در صورت امکان خیلی کم و کوتاه پخته شده باشند، یک بار از این پنج بار، آب میوه مصرف کنیم.

4- روزانه به اندازه کافی لبنیات و حداقل یکبار در هفته ماهی بخوریم. گوشت و تخم‌مرغ هم به اندازه مصرف کنیم!

لبنیات و ماهی مواد غذایی زیادی مثل کلسیم در بر دارند، ماهی منبع ید و selenium و omega3 میباشد. گوشت به خاطر درصد زیاد آهن و ویتامین های B1,B6,B12 اهمیت دارد. مصرف 300 تا 600 گرم گوشت در هفته معمولاً کافیست. در صورت مصرف گوشت و لبنیات نوع کم چربی آن پیشنهاد می‌شود.

5- چربی کم مصرف کنیم و از مواد پرچربی صرف نظر کنیم!

مصرف زیاد چربی باعث چاقی شده و می‌تواند ناراحتی‌های قلبی و سرطان را به دنبال داشته باشد. 70 تا 90 گرم چربی در روز آن هم در صورت امکان روغن و یا چربی‌های گیاهی کافی خواهد بود. فراموش نکنیم که مقدار زیادی چربی نامرئی در محصولات گوشتی- مثل سوسیس و کالباس - شیرینی‌ها و شکلات‌ها و محصولات لبنیاتی وجود دارد.

6- در مصرف قند و شکر و نمک صرفه‌جویی کنیم!

شکر و محصولاتی که با شکر تولید شده‌اند بهتر است به مقدار خیلی کم استفاده شوند.

توجه : در تولید انواع نوشابه‌ها نیز درصدی شکر به کار رفته است. به جای مصرف نمک، بهتر است از ادویه‌های گیاهی استفاده شود و در غیر این صورت از نمک همراه با ید Iodine استفاده کنیم.

7- به اندازه بنوشیم!

آب ماده ای است زندگی بخش. برای افراد بالغ مصرف حداقل یک و نیم لیتر آب روزانه پیشنهاد می‌شود.

8- خوشمزه و سالم بپزیم!

کوتاه بپزیم، با آب کم، با چربی کم و حرارت کم. بدین ترتیب مزه طبیعی و مواد حیاتی در مواد گیاهی موجود در غذا از بین نمی‌رود و مواد مضر جدید در حین پخت و پز با حرارت زیاد تولید نمی‌شوند.

9- آهسته بخوریم و لذت ببریم!

درست، آهسته و آگاهانه بخوریم و با تمام وجود لذت ببریم.

10- به طور مرتب خود را وزن کنیم و پرتحرک باشیم!

وزن مناسب، مشوق ما و باعث شادمانی و سلامتی خواهد بود. تحرک و ورزش، سرحالی ،سرزندگی و شادمانی را در پی خواهند داشت.

   + فرزانه (ربابه)دریاباری - ٦:٠٠ ‎ب.ظ ; ۱۳۸۸/۱٠/۱٧