دلیل تغییرات روحی و جسمی باعث بروز یکسری عوارض و اختلالات در بدن می شود که معمولاً با از دست رفتن کارایی فرد همراه است.Successful Aging یا «پیری موفق» یکی از موضوعاتی است که در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار گرفته است به طوری که می کوشند تا با ارائه راهکارهای موثر میزان امید به زندگی را در سالمندان افزایش داده و کیفیت زندگی آنها در این دوره را بهبود بخشند. اغلب مردم پیری را خیلی دورتر از آنچه که هست، تصور می کنند و وقتی پیری آرام آرام به سراغ شان می آید خود را در مواجهه با عوارضی می یابند که در سال های جوانی از آن غافل بوده اند. داشتن آگاهی های لازم در مورد نحوه بروز و چگونگی درمان آنها، علاوه بر نقش قابل ملاحظه ای که در رفع آن ایفا می کند به افراد مسن می آموزد که ایناختلالات کاملاً طبیعی است و هیچ لطمه ای به جایگاه آنان در زندگی نمی زند.

مهم ترین مشکلات سالمندان در این دوره به سیستم اعصاب، گردش خون، گوارش، ادراری، عضلانی و اسکلتی مربوط می شود که در این مقاله به مهم ترین آنها می پردازیم.
واریس: مهم ترین اختلال پیری که
به دنبال از بین رفتن خاصیت ارتجاعی عروق به واسطه ایستادن های مکرر و بی تحرکی و انجام ورزش بروز می کند. مهم ترین مشخصه واریس درد ناحیه ساق پاست که در بیشتر موارد فرد را از انجام کارهای روزانه و حتی استراحت باز می دارد. استفاده از جوراب واریس و ورزش های سبک مثل پیاده روی مناسب ترین داروی واریس
به شمار می رود.
یبوست: شایع ترین مشکل در سالمندان است که به دلایل متعدد نظیر مصرف ناکافی مایعات، کم تحرکی، مصرف زیادچربی، کاهش قدرت عضله شکمی، استفاده متوالی از مسهل ها و ملین ها و عوارض برخی داروها بروز می کند. افزایش مصرف فیبر از طریق میوه تازه و سبزیجات خام، نان سبوس دار، آبمیوه به ویژه آب آلو، نوشیدن مکرر آب، کاهش مصرف ملین ها و داروهای مسکن و چربی در رژیم غذایی روزانه به همراه ورزش های سبک روزانه تاثیر ویژه ای در کاهش بروز یبوست خواهد داشت.
خشکی و بوی بد دهان: هر چه سن بالا می رود، ترشحات غدد بزاقی کم شده و غشاهای مخاطی خشک می شوند. برای رفع این مشکل استفاده از مسواک نرم و دهان شویه بسیار مفید است. پرهیز از مصرف غذاهای خشک و نوشیدن مکرر آب طی روز نیز کمک بزرگی به رفع این مشکل خواهد داشت. به طور کلی برای حفظ سلامت دهان و دندان روزی یک بار با استفاده از نخ دندان، سطح بین دندان ها را قبل از مسواک زدن تمیز کنید. در صورت استفاده از دندان مصنوعی، آنها را حداقل یک بار از دهان خارج کرده و با مسواک نرم بشویید. خمیر دندان برای شستن دندان های مصنوعی مناسب نیست. از مایع ظرفشویی استفاده کنید و پس از آن دندان مصنوعی را به خوبی با آب بشویید. بعد از خارج کردن دندان مصنوعی از دهان، لثه ها و زبان خود را با یک مسواک نرم بشویید سپس لثه ها را با انگشت ماساژ دهید. شب ها دندان های مصنوعی را از دهان خارج کرده و در یک ظرف آب یا آب نمک تمیز قرار دهید.
پرفشاری خون: گرچه این عارضه در تمامی سنین دیده می شود ولی در دوره سالمندی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهترین راه برای کنترل فشارخون، انجام برنامه ورزشی منظم و برخوردار از رژیم غذایی مناسب و ویژه (کم نمک و کم چرب) است. کنترل ماهانه وزن، فشارخون، دوری از استرس و قطع استعمال دخانیات از دیگر راه های مبارزه با پرفشاری خون به شمار می رود.
اختلالات ادراری: با افزایش سن، عضلات مثانه ضعیف شده و گنجایش آن نیز به مراتب کمتر از سال های قبل می شود. به همین دلیل تکرر ادرار و بی اختیاری در سالمندان بیشتر از دیگران دیده می شود. البته در مردان سالمند علاوه بر دلایل فوق، بزرگ شدن پروستات نیز عامل موثری در بی اختیاری و عفونت ادرار است که باید سریعاً به پزشک مراجعه شود. مهم ترین توصیه برای رفع چنین مشکلی، پرهیز از نوشیدن مکرر آب و مایعات به ویژه نوشیدنی های کافئین دار و دوری از مصرف غذاهای شور و پرادویه به ویژه در وعده شام است.
اختلالات عضلانی- اسکلتی: درد ناحیه کمر، کتف، خشکی و سفتی مفاصل عدم توانایی در انجام امور حرکتی مهم ترین ناراحتی سالمندان است که به دلیل تخریب غضروف مفاصل بروز می کند. تغییر وضعیت خوابیدن، استفاده از تشک سفت و انجام ورزش های سبک تا حد زیادی از درد کمر و شانه ها می کاهد. برای کاهش بروز درد، ناحیه پا و مشکلات راه رفتن نیز استفاده از کفش مناسب (یعنی پاشنه کوتاه و کف غیرلغزنده) و عصا بسیار توصیه می شود. برای پیشگیری از
کمر درد در حین نشستن، ایستادن، راه رفتن، حمل اشیا و سایر کارهای روزانه به یاد داشته باشید که شکم را تو بکشید و کمر را صاف نگهدارید و هنگام خم شدن از مفصل ران و زانو خم شوید اما کمر را خم نکنید. علاوه بر درد عضلانی، شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان شایع ترین عارضه ای است که سالمندان به ویژه زنان را تهدید می کند. پوکی استخوان درمان کلی ندارد ولی با انجام یکسری تغییرات در روش زندگی می توان از بروز آن جلوگیری کرد. برای پیشگیری از پوکی استخوان یا جلوگیری از پیشرفت آن به طور منظم ورزش کنید. (اگر به پوکی استخوان مبتلا هستید قبل از هرگونه تمرین ورزشی پزشک خود را مطلع سازید). پیاده روی در هنگام ظهر از آن جهت که ویتامین D مورد نیاز بدن را می سازد و با افزایش جذب کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری می کند، بسیار توصیه می شود. مصرف منابع غنی از کلسیم نظیر شیر، پنیر، ماست و کشک را در برنامه غذایی خود افزایش دهید، البته این را فراموش نکنید که اضافه کردن چای، پودر نسکافه، پودر کاکائوو قهوه به شیر از جذب شدن کلسیم جلوگیری می کند. شربت های کاهش دهنده اسید معده نمی گذارند کلسیم غذا جذب شود بنابراین از مصرف خودسرانه و غیرضروری آنها نیز خودداری کنید. از مصرف نوشابه های گازدار حتی الامکان بپرهیزید زیرا جلوی جذب کلسیم غذا را می گیرد.
/ 0 نظر / 13 بازدید