برنامه غذایی روزانه یک سالمند
    حداقل مواد غذایی که به طور روزانه در برنامه غذایی سالمند باید گنجانده شود:    

نام گروههای غذایی

مقدار مصرفی در روز

شیر و فرآورده های آن

دو لیوان شیر یا ماست (می توان به جای یک  لیوان ماست از ۴۵ تا ۶۰ گرم یا یک قوطی کبریت پنیر و یا یک لیوان کشک پاستوریزه استفاده کرد)

گوشت و حبوبات و مغزها

۶۰گرم گوشت بدون چربی پخته (می توان به صورت متنوع به جای گوشت از یک لیوان حبوبات پخته، یا ۲ عدد تخم مرغ متوسط و یا نصف لیوان مغز گردو یا فندق یا بادام و غیره نیز استفاده کرد)

میوه ها

۲۰۰گرم یا به اندازه حجم یک لیوان معمولی از میوه فصل (بهتر است روزانه از انواع مرکبات استفاده گردد)

سبزیها

۲۰۰گرم از انواع سبزی های برگی شکل و غده ای (می توان از یک لیوان سبزیجات برگی خام یا نصف لیوان سبزیهای پخته مانند اسفناج، کاهو، کرفسها، کلم و سایر سبزیها) و یک عدد متوسط از سبزیجات غده ای مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای به صورت متنوع روزانه استفاده کرد.

نان و غلات

۴کف دست نان یا یک کفگیر ماکارونی یا برنج یا یک ملاقه بلغور گندم یا جو

مایعات

۸-۵لیوان

   

مواد غذایی غیرمجاز:
    غذاهای چرب و سرخ شده ، سس مایونز، سبزیهای نفاخ مثل کلم، گل کلم و تربچـــه مصرف تخم مرغ به سه عدد در هفته محدود شود
    

    نمونه ای از برنامه غذایی روزانه سالمند:
    این رژیم حاوی ۱۶۰۰ کیلوکالری، ۱۷۴ گرم کربوهیدرات، ۷۵ گرم پروتئین و ۵۰ گرم چربی است.
    صبحانه: نان ۳ برش ، پنیر ۳۰ گرم شیر ۵/۱ لیوان، عسل ۱ قاشق غذایی
    ساعت ۱۰ میوه ۱ عدد
    ناهار: چلـوخورشت کدو (برنج ۱۲ قاشق غذاخوری گوشت ۶۰ گرم، کدو سبز متوسط ۲ عدد، روغن مایع ۵/۲ قاشق غذاخوری) و ماست ۱ لیوان
    عصرانه: میوه ۱ عدد
    شام: پوره سیب زمینی و سبزیهای پخته:(سیب زمینی متوسط ۲ عدد، کره ۵ گرم ، سبزی آب پز)
    قبل از خواب:شیر ۵/۱ لیوان
    
   

/ 0 نظر / 9 بازدید