حفظ سلامت روانی در سالمندی
استرس تاثیرات مختلفی بر کارکردهای جسمی، افزایش فشار خون کارکرد سیستم عصبی، تفکر، خلق، تمرکز و حافظه دارد. مواد شیمیایی که بدن هنگام استرس تولید می کند باعث اثرات منفی در مغز می شود و در نتیجه تمرکز، یادگیری و عملکرد حافظه را در سنین بالا دچار اشکال می کند. برای مقابله با استرس ابتدا باید منابع ایجادکننده آن را پیدا کرد. برای مثال ماندن در ترافیک در ساعات شلوغ خیابان ها می تواند باعث استرس شود. پس با تنظیم زمان رفت و آمدها یا تغییر مسیر می توان با آن مقابله کرد. فعالیت هایی نظیر قدم زدن، بازی های ورزشی و سرگرمی های مناسب و
به کار بردن روش های آرام سازی (مدیتیشن و یوگا) نیز می تواند به کاهش استرس کمک کند.
فعالیت های داوطلبانه اجتماعی و شرکت در گروه های مختلف و معاشرت با افراد خانواده از دیگر اقداماتی است که در رفع استرس و تنش های روزانه مفید خواهد بود. مطالعات نشان داده کسانی که با اعضای خانواده، خویشاوندان و همچنین گروه های اجتماعی ارتباط خوبی دارند در مقایسه با همسالان خود کمتر دچار اضطراب، دلشوره، عصبانیت، بی خوابی و زودرنجی می شوند و حتی علائم آلزایمر در آنها دیرتر از کسانی که گوشه گیر و کم ارتباط هستند،تظاهر می کند.

/ 0 نظر / 5 بازدید