بی خوابی در سالمندان: بهداشت روانی انسان بیش از هر چیز در گرو نحوه تامین نیازهای اساسی اوست و خواب
به عنوان یکی از حیاتی ترین نیاز جسمی، ذهنی و عاطفی انسان از ابعاد و دیدگاه های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خواب راحت از نشانه های سلامت جسم و آسایش روان است. امروزه تعداد کسانی که
به علت های مختلف نمی توانند اغلب شب ها خواب راحتی داشته باشند بسیار قابل ملاحظه اند اما بررسی ها نشان می دهند بی خوابی در سالمندان به دلیل افزایش سن بیش از دیگران است. سالمندان اغلب از بیداری های طویل و مکرر در طول شب یا سحرخیزی شکایت دارند. برای داشتن خواب آرام و راحت در طول شب از چرت های روزانه اجتناب کنید، شب ها در یک ساعت معین به رختخواب بروید و صبح ها در یک ساعت معین بیدار شوید. هنگامی که واقعاً احساس می کنید خواب تان می آید به بستر بروید. اگر پس از رفتن به بستر، خواب تان نبرد از رختخواب خارج شده و همچنین از تماشای تلویزیون یا مطالعه در بستر پرهیز کنید. گرفتن دوش آب گرم، پرهیز از غذاهای چرب و سنگین برای جلوگیری از ریفلاکس معده که خود یکی از دلایل برهم زدن خواب شبانه در سالمندان به شمار می رود، خودداری از مصرف قهوه و نوشابه های گازدار از بعد از ساعت شش بعدازظهر، نوشیدن یک لیوان شیر گرم و گوش دادن به موسیقی آرام از دیگر اقداماتی است که متخصصان در کاهش بی خوابی مفید می دانند.

/ 1 نظر / 8 بازدید
mohsen

من ادعا نمي کنم، همواره به ياد کساني هستم که دوستشان دارم ولي مي توانم ادعا کنم که لحظاتي که به يادشان نيستم نيزدوستشان دارم سه چهار تا از پستات برام جالب بود. 1mohsen.blogfa.com