توصیه های تغذیه ای در دوران سالمندی
براساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، مرگ افراد زیر
80 سال مرگ زودرس تلقی می شود و بهترین گام در پیشگیری از این نوع مرگ و میر، بهبود شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی است که جز با تغییر در الگوی غذایی و رفتاری امکان پذیر نخواهد بود. طبق اصول پزشکی الگوی غذایی سالم به نوعی اطلاق می شود که در آن فرد برای جلوگیری از کمبود مواد غذایی رعایت تنوع در خوردن مواد غذایی از هر چهار گروه مواد غذایی یعنی شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، نان و غلات میوه ها و سبزی ها را رعایت کند. از آنجا که در دوران سالمندی به علت وجود اضافه وزن، افزایش فشارخون، چربی خون بالا، افزایش قند خون و احتمال ابتلا به بیماری های استخوانی، زمینه افزایش سکته قلبی، مغزی یا احتمال ابتلا به سرطان وجود دارد، رعایت نکات زیر در بهبود کیفیت زندگی در این دوره بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در طول روز حداقل در دو وعده غذایی از شیر و لبنیات به خصوص لبنیات کم چرب استفاده کنید. تا حد امکان مصرف نمک، ادویه و شکر را کم کنید. بهتر است غذاهای چرب و سرخ شده،نخورید اما برای اینکه چربی مورد نیاز بدن تان تامین شود روزانه یک قاشق سوپخوری روغن گیاهی مثل روغن زیتون همراه غذا یا سالاد مصرف کنید. از آنجایی که در دوره سالمندی احساس تشنگی کاهش می یابد حتی اگر تشنه نمی شوید روزانه حداقل شش تا هشت لیوان آب بنوشید و یک یا دو وعده در روز از میوه ها و سبزی های تازه مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات به خصوص سبزی هایی که برگ های سبز دارند به دلیل دارا بودن اسید فولیک مانع از افزایش هوموسیستئین در بدن شده و از بروز سکته قلبی جلوگیری می کند. (هومو سیستئین ماده ای است که به سلول ها صدمه زده و باعث ایجاد لخته می شود.)
برای جذب بهتر آهن همراه غذا سبزی خوردن و سالاد مصرف کنید، بعد از غذا میوه تازه بخورید و از نوشیدن چای، قهوه از یک ساعت قبل و تا دو ساعت بعد از صرف غذا خودداری کنید.
-

/ 0 نظر / 5 بازدید