تنوع تنها به عنوان یک چاشنی برای گذران زندگی نیست بلکه می‌تواند به عنوان روشی برای سلامتی اندامهای درونی بدن نیز باشد.

حتی اگر شما در طول هفت روز هفته به طور مداوم از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید، دلیل این نیست که دارید کار درستی برای حفظ سلامتی انجام می‌دهید. استفاده از مواد غذایی هم، قواعد و شیوه‌های خاص خود را دارد.

مطابق با رنگین کمان غذایی پیش بروید



سیستم گوارشی خود را به خوردن مواد تکراری و یکنواخت عادت ندهید در واقع اگر شما روزانه همان چیزی را که روز قبل خورده اید، مصرف کنید بدن خود را برای پذیرش انواع و اقسام بیماریها آماده می‌کنید. طبق باورهای قدیمی ‌در طب چینی، نبروهایی که به دنیای اطراف ما تنوع و زیبایی می‌بخشد، به بدن انسان نیز سلامتی و شادابی می‌دهد.

این نیروها عبارتند از: چوب، آتش، فلز، خاک و آب. هر کدام از این نیروها تداعی‌کننده رنگ خاصی هستند. مثلا: چوب به سبز، آتش به قرمز، خاک به زرد و نارنجی، فلز به سفید، آب به سیاه و آبی و بنفش دلالت دارند. یک رژیم غذایی متعادل نیز شامل غذاهایی با رنگهای متنوع می‌باشد.





سبزیجات

سعی کنید در طول روز از سبزیجاتی استفاده کنید که دارای رنگ و انرژی بخشی مفید برای بدنتان باشد. بهترین انتخاب برای رنگ سبز ( چوب ) شامل: مارچوبه و برگهای دارای رنگ سبز تیره مثل اسفناج، کلم‌بروکلی و کلم پیچ می‌باشد. سبزیجات در گروه رنگهای قرمز( آتش ) شامل: فلفل قرمز تند و چغندر است. در گروه زرد و نارنجی ( خاک ) : کدو تنبل، کدو رشتی و سیب زمینی هندی را می‌توان نام برد. سبزیجات سفید (فلز ) شامل: گل کلم و تربچه و سبزی‌های تیره ( آب ) : از بادمجان، جلبک دریایی و قارچهای سیاه یا سماغ استفاده کنید.



میوه و خشکبار

رنگین کمان غذایی شما باید دارای ردیفی برای میوه و خشکبار داشته باشد. سبز : لیمو و خربزه برای میوه‌جات و تخم کدو و پسته برای خشکبار. میوه‌های قرمز شامل : گوجه فرنگی و گیلاس و از ‌خشکبار می‌توان گردوی آمریکایی را نام برد. میوه زرد و نارنجی : انبه، پرتقال، نارنگی و خربزه درختی که به آن پاپایا هم گفته می‌شود و خشکبار: بادام و میوه‌های سفید مثل گلابی و موز، خشکبار سفید مثل صنوبر و میوه های تیره (آب) شامل: انواع توت و تمشک، کشمش و انجیر و خشکبار مثل : شاه بلوط، گردو و تخم کتان می‌باشد. البته شاید بعضی از این میوه جات در نظرتان عجیب و ناآشنا بیاید و دلیل آن هم بر می‌گردد به فرهنگ ما ایرانیان که به خوردن بعضی از آنها عادت نداریم پس چه بهتر است که سعی کنیم اینگونه مواد را نیز در رژیمهای غذایی خود بگنجانیم و آنها را در فرهنگ نسلهای بعدی جای دهیم.



غلات و حبوبات

از غلات و حبوبات رنگارنگ نیز در رژیمهای خود بگنجانید. رنگ سبز: عدس و گندم سیاه، رنگ قرمز: عدس قرمز، حبوبات ریشه دار و غلات شامل: گندم سیاه و گل همیشه بهار، زردو نارنجی: نخود، ذرت و ارزن. رنگ سفید: سویا، حبوبات سفید، برنج و جو و رنگ تیره : حبوبات دریایی.

اگر این رژیمها را در هر دسته رعایت کنید، در نهایت حدود 600 نوع کاروتن دریافت خواهید کرد که آنتی‌اکسیدانهای بسیار قوی برای مبارزه با رادیکالهای آزاد می‌باشند و بدن شما را از وجود عوامل سرطان‌زا پاک می‌کنند و در نتیجه به شما در داشتن زندگی سالم کمک می‌کنند.





رژیم ترکیبی و انرژی‌زای دکتر مائو

این رژیم دارای ترکیبات انرژی‌زا و حاوی مواد اصلی مورد نیاز بدن می‌باشد.( در نظر داشته باشید که دانه‌ها و خشکبار حاوی مواد روغنی چرب هستند). به مقدار یکسان سنبل کوهی، گردوی خام و تخم کدو را با هم مخلوط کرده و در یک ظرف مناسب نگه داری کنید.

اگر دوست دارید عمر طولانی داشته باشید، پس چه بهتر که عمر طولانی همراه با نشاط و شادابی داشته باشید.

/ 0 نظر / 6 بازدید